dinsdag 7 september 2010

Leiden uw projecten tot structurele en significante verbeteringen?

Binnen veel organisaties moeten alle zeilen bijgezet worden om voldoende mensen en middelen vrij te maken voor de enorme projectenportefeuille. De grote vraag voor al deze "verbetertrajecten" is natuurlijk:

Brengen uw projecten u dichter bij uw doelen of juist niet?


Een eenvoudige en doeltreffende methode om uw lopende en geplande projecten langs een meetlat te houden is het beantwoorden van onderstaande vragen:
  1. Staat het verbeteren van uw dienstverlening aan uw klanten centraal?
  2. Zijn de beoogde resultaten  in overeenstemming met de strategische doelstellingen?
  3. Draagt het te verbeteren (klant-)proces bij aan het bereiken van uw strategische doelstellingen?
  4. Leveren de resultaten (meer dan) genoeg op om de inspanningen te rechtvaardigen?
  5. Zijn de te verwachten resultaten SMART gedefinieerd?
  6. Is er voldoende uitgesproken commitment vanuit de top van uw organisatie?
  7. Worden de initiatieven daadwerkelijk omarmd en gedragen in alle lagen van uw organisatie?
Als u voor een of meer projecten moet constateren dat u niet op alle vragen positief kunt antwoorden wordt het tijd om dat project of die projecten te heroverwegen....

Uiteraard zijn er meer vragen denkbaar om te bepalen of uw projecten (stuk voor stuk) bijdragen aan het bereiken van uw doelstellingen. Ik wil u bij deze dan ook uitdagen om bovenstaande lijst aan te vullen en met ons te delen. Dat kan eenvoudig door het plaatsen van een reactie onder dit artikel....

Binnenkort publiceer ik een artikel over de wijze waarop u op eenvoudige en prettige wijze een gefundeerde keuze kunt maken bij het starten van verbetertrajecten. Als u daar nu al meer over wilt weten kunt u me altijd benaderen door mij een bericht te sturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten